Parcari inteligente in Timisoara?
Problema parcărilor din Timişoara ar putea avea, chiar din acest an, o soluţie care s-ar potrivi chiar şi în atât de aglomeratele zone centrale, în care există doar străzi înguste, ca şi în zonele dintre blocuri. Cum pe orizontală este greu de conceput o extindere, terenul fiind prea preţios, singura soluţie rămâne folosirea spaţiului pe verticală.
Sistemele de parcare inteligentă sau "Smart Parking" nu reprezintă ceva inedit în România. Ceva asemănător a fost introdus în peisajul sectorului 6 al Bucureştiului în anul 2009, de către primarul Cristian Poteraş: sisteme de parcare care arată ca nişte construcţii din tablă, în alte ca nişte clădiri cu două-trei etaje.
Un modul poate adăposti 12 maşini, care stau suspendate pe o platformă şi sunt rotite de ansamblul instalaţiei pentru a ajunge, pe rând, la sol. Un modul poate fi montat în cinci zile şi costa în 2009 circa 180.000 de euro, ceea ce ridică preţul unui loc de parcare la 15.000 de euro, o sumă care pare imensă. Preţul abonamentului lunar pentru un loc într-o astfel de parcare a fost, la vremea aceea, de 100 de lei.
Primarul Timişoarei a declarat încă de anul trecut că se gândeşte să introducă şi în oraşul de pe Bega sisteme smart-parking.
"Alternativa o reprezintă sistemele paletizate, care sunt ultima soluţie pe plan mondial. Pe locul a două maşini poţi realiza pe verticală o parcare pentru 12 maşini, ia aspectul construcţiei este unul la alegere. Sunt construcţii gata făcute, doar se montează pe platformă de beton: ai venit cu maşina, ai apăsat pe buton şi ţi se dă un tichet. Maşina este dusă într-un loc liber şi se vacantează locul de jos pentru următoarea", a descris sistemul primarul Nicolae Robu.
O variantă luată în calcul de municipalitate este aceea a unor sisteme de parcare nu numai supraetajate, ci şi mobile, cu câte patru locuri. Acestea ar putea fi mutate dintr-un loc în altul, în funcţie de necesităţi.
Costuri prohibitive
Preţul acestor parcări inteligente ar putea fi, însă, unul prea greu de suportat de la bugetul Timişoarei. Chiar dacă un loc într-o parcare supraetajată mobilă ar ajunge la 3.000 de euro, nu la 15.000, suma este în continuare una mare.
Pentru ca metoda să fie avantajoasă pentru cetăţean, preţul de închiriere ar trebui să fie unul acceptabil. În condiţiile în care un abonament lunar ar fi, de exemplu, 100 de lei, iar preţul unui loc de 3.000 de euro, tot ar fi nevoie de mai mult de zece ani pentru amortizarea investiţiei şi nu se ştie dacă bugetul oraşului o poate suporta. Câteva astfel de module ar putea fi observate în perioada următoare în Timişoara, în variantă experimentală.
Între timp, autorităţile lucrează la un nou regulament de parcare în oraş, despre care se speră că va schimba din temelii ceea ce a fost, timp de peste 14 ani, sistemul Telpark.
Sursa: Renașterea Bănățeană